Integritetspolicy

För att kunna utföra vårt uppdrag och erbjuda dig som kund en trygg och fungerande service behöver vi behandla vissa personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar aldrig in fler uppgifter än nödvändigt. Dina personuppgifter säljs aldrig vidare till tredje part.

Genom att använda våra tjänster eller kommunicera med oss via telefon, e-post eller hemsidan godkänner du denna integritetspolicy och vår hantering av personuppgifter. Du samtycker även till att vi kan använda elektroniska kommunikationskanaler (till exempel e-post, sms eller Kivra) för att skicka information till dig.

Kommunalt uppdrag och privata tjänster

Ludvikasotarn AB behandlar personuppgifter både inom ramen för vårt kommunala uppdrag och vid privata tjänster som beställs direkt av kund.

Kommunalt uppdrag:
Vi utför sotning och brandskyddskontroll på uppdrag av Ludvika och Ljusnarsbergs kommuner enligt Lagen om skydd mot olyckor (2003:778).
För dessa uppdrag får vi nödvändig information från bland annat kommunen, Räddningstjänsten, Lantmäteriet, Skatteverket och andra offentliga register.
Uppgifterna används för att planera, avisera, dokumentera och följa upp arbetet.
Behandlingen sker med laglig skyldighet som rättslig grund och är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt samhällsuppdrag.

Privata tjänster:
Vi erbjuder tjänster som besiktning, ventilationsrengöring, OVK (obligatorisk ventilationskontroll), rådgivning, extra sotningar, takskyddsmontering och andra uppdrag på kundens initiativ.
I dessa fall behandlas personuppgifter i första hand med avtal som rättslig grund.
För vissa tjänster, såsom besiktningar och OVK, finns dock lag- eller myndighetskrav på att vissa personuppgifter ska framgå i protokoll och rapporter. Den informationen är därmed nödvändig för att uppdraget ska kunna utföras korrekt och dokumenteras enligt gällande regler.
Övriga uppgifter samlas endast in i den omfattning som behövs för att administrera och utföra tjänsten.

Vilka personuppgifter vi behandlar

Vi samlar in personuppgifter på flera sätt, till exempel:

  • Via kommuner och myndigheter – exempelvis Lantmäteriet, Skatteverket och Räddningstjänsten.
  • När du kontaktar oss via telefon, e-post eller formulär på vår hemsida

Exempel på personuppgifter vi behandlar:

  • Namn, adress, telefonnummer och e-postadress
  • Fastighetsbeteckning och tekniska uppgifter om anläggningar
  • Fakturerings- och betalningsinformation
  • Uppgifter om planerade och utförda arbeten, såsom sotning, brandskyddskontroll och andra tjänster
  • Meddelanden, anteckningar och kommunikationshistorik
  • IP-adress och teknisk information vid besök på vår webbplats
  • Personnummer används endast när det är nödvändigt för att uppfylla lagstadgade eller avtalsenliga krav, exempelvis vid förelägganden, avisering via Kivra, hantering av ROT-avdrag eller annan dokumentation som krävs enligt lag.

Varför vi behandlar personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter för att kunna:

  • Utföra sotning (rengöring) och brandskyddskontroller enligt lag och kommunala uppdrag
  • Hantera bokningar, aviseringar och kundkommunikation
  • Skicka fakturor och hantera betalningar
  • Föra register över utförda arbeten
  • Följa upp kundärenden och förbättra vår service
  • Uppfylla lagkrav, exempelvis bokföring och arkivering

Rättslig grund

Beroende på sammanhanget behandlar vi personuppgifter med stöd av:

Laglig skyldighet (kommunalt uppdrag enligt LSO)

Avtal (när du som kund beställer tjänster direkt av oss)

Berättigat intresse (t.ex. kundkommunikation, serviceinformation)

Hur länge vi sparar uppgifter

Vi sparar personuppgifter endast så länge det behövs för att uppfylla syftet med behandlingen, fullgöra vårt uppdrag eller följa gällande lagar.
När uppgifterna inte längre behövs raderas eller anonymiseras de på ett säkert sätt.

Delning av personuppgifter

Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part. I vissa situationer kan det dock vara nödvändigt att dela information med externa parter för att kunna utföra våra åtaganden:

  • Kommuner och myndigheter för att uppfylla lagstadgade uppdrag
  • Leverantörer och samarbetspartners som administrerar våra tjänster (till exempel fakturering och IT-system)

Alla samarbetspartners omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal och behandlar uppgifterna i enlighet med GDPR.

Var uppgifterna behandlas

Vi strävar alltid efter att behandla och lagra personuppgifter inom EU/EES.
Om uppgifter i undantagsfall hanteras utanför EU/EES, säkerställer vi att skyddsnivån motsvarar kraven enligt EU:s dataskyddsregler.

Dina rättigheter

Du har rätt att:

  • Begära ett registerutdrag över vilka uppgifter vi har om dig
  • Få felaktiga uppgifter rättade
  • Begära radering av uppgifter som inte längre behövs
  • Begränsa eller invända mot viss behandling
  • Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

För att utöva dina rättigheter kontaktar du oss via uppgifterna nedan.

Cookies

Vår hemsida kan använda cookies för att förbättra användarupplevelsen och samla in anonym statistik över besök.
Cookies innehåller ingen personlig information och kan raderas eller blockeras via din webbläsares inställningar.

Säkerhet

Vi vidtar både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust eller missbruk. Endast behörig personal har tillgång till uppgifterna.

Ändringar i policyn

Denna policy kan uppdateras vid behov. Den senaste versionen finns alltid tillgänglig på vår webbplats eller kan skickas till dig på begäran.

Personuppgiftsansvarig och kontakt

Ludvikasotarn AB
Organisationsnummer: 556965-5888
Adress: Biskopsvägen 32, 771 51 LUDVIKA
Telefon: 073-841 96 16
E-post: info@ludvikasotarn.se